Duminică, 16 Mai 2010
Pornind la drum cu investitii destul de mici, insa axandu-se pe clienti corporate, fondatorii unor companii din domeniul serviciilor lingvistice au reusit sa aiba afaceri de cateva sute de mii de euro dupa chiar primul an de la infiintare.
Compania Media English Center, ce ofera training pentru limbi straine si consultanta in alcatuirea planurilor de training, a luat fiinta la initiativa Dianei Dodu, intr-o zi de vineri 13 a anului 2008.
"Cand am vazut data de infiintare, mi-am spus: ori voi avea un ghinion fantastic, ori un succes extraordinar", marturiseste fondatoarea la mai bine de un an de la lansarea afacerii. "Din fericire, din 2008 pana acum trendul de dezvoltare a afacerii a fost ascendent."
Ea spune ca a ales o astfel de afacere atat din pasiune, cat si datorita faptului ca s-a format din punct de vedere universitar - absolvind Facultatea de litere din Bucuresti, sectia romana - engleza - in acest
Experienta de 11 ani pe care a dobandit-o in posturi similare sau conexe a reprezentat un plus.
"Am ales acest domeniu intrucat este ceea ce stiu sa fac mai bine si ceea ce imi place: sa desfasor si sa coordonez cursuri de limbi straine. Am terminat Facultatea de litere din Bucuresti din cadrul Universitatii Bucuresti in 1999. De atunci am trecut prin toate etapele acestei meserii: profesor, formator de formatori, coordonator de training, coordonator de proiecte training. Inainte de a demara aceasta afacere am lucrat atat la stat, cat si la scoli private", isi aminteste Diana Dodu.
A pornit la drum cu o investitie de 1.000 de euro
Cand a pus bazele Media English Center, ea avea 31 de ani, iar economia mondiala si cea a Romaniei erau afectate de criza financiara mondiala.
"Am inceput in plina criza, insa acest lucru nu m-a speriat, ci m-a ambitionat sa reusesc, sa dovedesc ca daca esti bun in ceea ce faci, reusesti in orice conditii. Astfel, desi foarte multe firme de training s-au inchis sau au resimtit din plin criza, Media English Center a avut venituri in crestere", completeaza ea.
La drum a pornit cu 1.000 de euro, bani utilizati pentru materiale si taxe de infiintare a companiei. La sfarsitul lui 2009, conform reprezentantului Media English Center, compania ajunsese la o cifra de afaceri de 650.000 lei (156.000 euro). Pentru anul in curs, fondatoarea estimeaza o crestere a afacerilor pana la 1-1,1 mil. lei (250.000 de euro).
Media English Center ofera cursuri de limbi straine (engleza generala si de business, franceza, rusa, germana si orice alta limba straina solicitata), cursuri de limba romana pentru expati, cursuri de integrare a expatilor in mediul romanesc (intercultural trainings), cursuri specializate de limbi straine (domeniul tehnic, auto, medical, mass-media, etc.), cursuri de formare de formatori, consultanta in alcatuirea unui plan de training, servicii de traduceri si interpretariat, audit lingvistic, cursuri de pregatire pentru examene internationale (CAE, TOEIC, TFI, TOEFL, IELTS), sesiuni de testare TOEIC (Test of English for International Communication) - examen international pentru engleza de business.
Targetul: angajatii companiilor
"Metoda de predare a Media English Center este metoda conversationala. Se preda numai in limba straina studiata. Gramatica si vocabularul sunt predate in context", afirma Diana Dodu. "La utilizarea acestei metode m-au ajutat si cursurile de training pe care le-am urmat in strainatate. Mai mult, am obtinut certificatul CELTA (Certificate of English Language Teaching to Adults) emis de Cambridge University, care imi permite sa predau."
Pentru serviciile oferite de companie preturile sunt variabile, acestea fiind negociate in functie de volumul de munca necesar, de numarul de ore contractate si de serviciile oferite.
"Cursurile pe care le desfasuram sunt cursuri pentru companii. In prezent, desfasuram proiecte mari (intre 300 si 500 de oameni pe an pentru fiecare proiect) cu clienti din domeniul auto, industria gazului, cimentului, constructii, domeniul financiar - bancar si industria chimica", spune ea.
In 2008, afacerea a pornit la drum cu doar doi angajati - fondatoarea si un alt partener, iar in prezent Media English Center lucreaza cu 33 de colaboratori.
In viitorul apropiat Diana Dodu are in plan extinderea proiectelor importante pe care le desfasoara compania in prezent, crearea unei platforme de e-learning pentru invatarea limbilor straine, obtinerea unor fonduri europene pentru dezvoltarea bazei materiale si donarea unor fonduri pentru asociatii care sprijina copiii fara posibilitati materiale sau asociatii culturale.
Un alt furnizor de servicii lingvistice, dar si de pregatire educationala este Euro Educational din Brasov, fondat de Razvan Vasilescu in aprilie 2003. "Afacerea a demarat pentru ca exista un gol pe piata serviciilor lingvistice din zona Brasov - nu existau centre lingvistice specializate care sa furnizeze cursuri de limbi straine companiilor din aceasta regiune", explica Razvan Vasilescu de ce a ales un business in acest domeniu.
Avea 23 de ani, era in ultimul an de facultate si nu avea experienta in domeniul afacerilor atunci cand a infiintat compania. Ideea i-a venit dupa ce a lucrat ca interpret pentru o companie nationala si a realizat ca nu exista un dictionar tehnic care sa-l ajute in activitatea sa, astfel ca a demarat un proiect in acest sens, pe care ulterior l-a abandonat intrucat nu era profitabil.
Scutiri de taxe la infiintarea firmei
"Cand am infiintat firma, am fost primul beneficiar de scutire de taxe la infiintarea unui IMM de catre un student. In ziua depunerii si semnarii actelor, functionarul mi-a spus: «Felicitari, astazi am primit o circulara prin care ni s-a confirmat posibilitatea acordarii facilitatii de scutire de taxe de care ne-ati intrebat»", isi amintese tanarul antreprenor. Investitia initiala in aceasta afacere a constat intr-o imprimanta si un scanner in valoare de 230 de lei. "Investitia a fost uriasa la acea vreme. Din fericire aveam un calculator personal pe care l-am folosit in scopuri de afaceri", afirma Razvan Vasilescu.
In oferta Euro Educational intra pachete de servicii lingvistice integrate (cursuri de limbi straine, traduceri scrise si echipe de interpreti), precum si solutii pentru conferintele companiilor si institutiilor din tara si strainatate (inchiriere de echipamente de traducere simultana, dar si de sisteme audio-video). Spre exemplu, tariful unei pagini de traducere este cuprins intre 8 si 25 de euro, in timp ce o ora de training in limba engleza pleaca de la 20 de euro si poate ajunge la 80 de euro, in functie de cerintele fiecarui client in parte. Totodata, pentru o zi de conferinta, tariful variaza intre 500 si 12.000 de euro. Solutiile de conferinta pot implica echipe de 18-20 de interpreti, 4-5 tehnicieni si chiar si trei tone de echipamente.
Clientii Euro Educational sunt in principal companiile multinationale, carora firma le ofera pachete complete de cursuri, traduceri si interpretariat, dar si institutiile statului, care organizeaza diferite seminarii sau conferinte in cadrul carora au nevoie de anumite echipamente si interpreti.
Printre clientii Euro Educational s-au numarat si Comisia Europeana, Consiliul Concurentei si Ministerul Mediului.
De la un om la sase angajati si 40 de colaboratori
"Afacerea a fost un «one-man-show» la inceput, dar la ora actuala avem o echipa de sase angajati full-time, sprijinita de aproximativ 40 de colaboratori la nivelul intregii tari", spune Razvan Vasilescu.
Cifra de afaceri a Euro Educational s-a ridicat anul trecut la circa 250.000 de euro, insa estimarile pentru 2010 vizeaza o crestere a acesteia la putin peste 300.000 de euro.
Care sunt planurile de viitor ale companiei? Pe termen scurt, Euro Educational vrea sa obtina certificarea ISO pe partea de organizare de conferinte, angajarea a inca doua persoane, precum si achizitia de noi echipamente de traducere simultana. "Pe termen mediu vrem sa devenim unul dintre primii cinci furnizori nationali de solutii integrate pentru conferinte, iar pe termen lung, vrem sa ne diversificam solutiile oferite pentru a putea aborda si alte segmente de piata", conchide Razvan Vasilescu.
Media English Center
• An de infiintare: 2008
• Obiect de activitate: training pentru limbi straine si consultanta in alcatuirea planurilor de training
• Investitii: 1.000 de euro
• Cifra de afaceri 2009: 650.000 lei (156.000 de euro)
• Cifra de afaceri 2010 (estimare): 1 - 1,1 mil. lei (250.000 de euro)
• Numar angajati: 33
Euro Educational
• An de infiintare: 2003
• Investitie initiala: 2.300.000 lei vechi
• Cifra de afaceri 2009: 250.000 de euro
• Cifra de afaceri 2010 (estimare): 300.000 de euro
• Numar angajati: 6 si 40 de colaboratori
• Tarife solutii de conferinta: 500-12.000 de euro