Magazinele on-line - Stiri - AZafaceri.ro

Magazinele on-line

Autor: Efrim Lucian | Luni, 4 Octombrie 2010
Magazinele on-line sunt intr-o continua crestere.

Magazinele on-line pe piata din Romania sunt intr-o continuua crestere, datorita numarului mare de clienti, orice magazine care se respecta are si un site si are in plan un magazine on-line, astfel vanzarile cresc de la zi la zi.

Cum ar putea functiona un magazin on-line? Solutii si castiguri:


Pentru un magazin on-line lucrurile sunt relativ simple. Pentru inceput este nevoie de un domeniu care, de obicei, se cumpara de la o firma de hosting(cea care gazduieste domeniul), costurile pentru un domeniu pe viata si hosting pentru un an sunt de 400 de lei. Dupa achizitionarea domeniului este nevoie de site-ul in sine, anume magazinul on-line pe care doriti sa il aveti, aici existand doua solutii, ori il cumparati gata facut in schimbul sumei de 800-1000 de lei, ori il faceti dupa bunul dumneavoastra plac la o firma specializata care se ocupa crearea de site-uri. Dupa toate astea, al treilea pas ar fi conditiile legale de vanzare de pe site, acestea trebuie afisate la vedere intr-o rubrica de Termeni si Conditii. Urmatorul pas ar fi contractarea unei firme de curierat, pentru a vinde in cat mai multe orase, cu plata la destinatie, costul pentru acesti ultimi pasi fiind nul. In continuare nu ramane decat sa stabiliti ce anume vindeti, preturile, ofertele speciale, dar si sa incercati sa va promovati site-ul, aici costurile fiind in functie de buget si cat sunteti dispus sa platiti pentru promovare.
Daca o sa aveti succes cu site-ul castigurile vor continua, nu numai din articolele vandute, dar si din publicitate si vanzari en-gros. Cu timpul magazinul on-line se va face cunoscut, daca vanzarile sunt in crestere si strategiile de vanzari si promovare sunt corecte, utilizatorii site-ului vor fi in continua crestere, puteti contracta banere publicitare pe site. Aceste contracte se fac in functie de numarul de vizitatori si pot fi o sursa sigura de venit pentru firma dumneavoastra.
Numarul de magazine online din Romania va creste cu 50% pe an in intervalul 2009-2011 ajungand pana la 3.000 dupa ce in prezent numarul acestora se ridica la 900 de magazine online active iar in urmatorii doi ani piata va ajunge la 1 miliard de euro, se arata intr-un studiu al ANC facut in anul 2008. In 2007 s-au lansat magazine care comercializeaza laptopuri, produse de papetarie, retelistica, software, jucarii, auto, incaltaminte, audio, video sau muzica. In 2010 se observa o tendinta de crestere a numarului magazinelor specializate in comercializarea de produse precum computere, telefoane, filme, arta, produse industriale, auto,imobiliare, carti, birotica, cadouri, alimentar, imbracaminte si multe altele, iar potrivit studiului pentru 2010-2011 produsele vor domina vitrinele online. Se poate spune ca puteti vinde orice produs pe piata on-line.

Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un magazin on-line pentru a fi competitiv:

Gala Premiilor in eCommerce este o oportunitate pentru numeroase magazine on-line de a-si "masura fortele", magazinele vor fi disecate prin 80 de criterii de jurizare, consumatorii obisnuiti vor da note in urma testarii uzabilitatii, primesti raportul de jurizare, cat si fisa de evaluare de la uzabilitate, afli care iti sunt punctele forte si care iti sunt punctele slabe:
site si homepage
 Simplitatea si claritatea design-ului / layout bine organizat / atractia vizuala
 Structura aerisita a site-ului, usor de urmarit si navigat, fara erori de functionalitate
 Folosirea optima a culorilor pentru reliefarea butoanelor / zonelor de actiune (call-to-action prin cromatica)
 Amplasarea link-urilor importante pentru cumparator in partea superioara a site-ului, in conformitate cu uzantele generale (cosul de cumparaturi, zona de autentificare / inregistrare, customer support si a principalelor informatii despre procesul de cumparare)
 Gruparea informatiilor despre companie intr-un singur loc (“despre noi”, “contact”, “termeni si conditii de utilizare a site-ului” etc.) si amplasarea acestora, de obicei, in footer (se recomanda repetarea lor in toate paginile site-ului)
 Evidentierea, inca din prima pagina, a zonelor de marketing in scopul cresterii vanzarilor (noutati, discount-uri, bonusuri, lichidari de stoc, servicii post-vanzare, garantii extinse, concursuri etc.)
 Elemente de PR si interactiune cu utilizatorii (newsletter, blog, retele sociale, comunicate de presa etc.)
 Functia de cautare interna cat mai vizibila (in partea superioara a site-ului) si campul de cautare cat mai generos (sa permita expresii de 3-4 cuvinte)
 Rezultate relevante ale cautarii, cautare multicriteriala, elemente de tip Ajax
 Prezenta, functionalitatea si vizibilitatea indicilor de orientare in site (breadcrumbs)
 Aranjarea optima a produselor/categoriilor din punct de vedere al uzabilitatii, structura clara, intuitiva esenta pe site a elementelor de incredere primite de la Terti (certificari ISO, SSL, VISA, Magazinul anului, etc.) (aici nu se includ cele puse pentru promovare - gen shopmania.ro, price.ro, sigle ale produselor vindute, trafic.ro etc.)
legal & trust
 Prezenta pe site a elementelor de incredere primite de la Terti (certificari ISO, SSL, 3D Secure, "Magazinul Anului" etc.) - nu sunt luate in calcul siglele puse pentru promovare (ex: comparatoare de preturi, logo-uri ale produselor comercializate, servicii de monitorizare a traficului etc.)
 Informatii cu privire la colectarea si prelucrarea datelor cu caracter personal (informare, definire scopuri, drepturi persoane fizice)
 Existenta marca inregistrata a numelui magazinului / domeniului web si mentionarea in site a acestui lucru
Criteriile cu privire la informatiile de contact, prezenta sectiunii de "Termeni si Conditii generali de informare", respectarea Legii Contractelor la Distanta, afisarea link-ului catre ANPC sau afisarea informatiilor despre procesatorul de plati si a securitatii tranzactiilor au fost eliminate din jurizare, intrucat se regasesc in preselectie.
securitate
 Conexiuni securizate (https://) la momentul introducerii datelor personale de catre utilizator
 Lipsa vulnerabilitatilor XSS sau SQL Injection
SEO
 URL-uri rescrise - pentru cuvintele cheie din URL-uri
 Structura simpla - pentru crawling rapid al robotilor si navigare usoara a userilor
 Canonical URL - pentru a evita paginile duble ce au titluri diferite ptr Google (exemplu: Domeniu.ro vs. Domeniu.ro/index.php vs. Domeniu.ro/oricealtceva.php)
 Harta site pentru vizitatori si roboti - ca si structura, ajuta la indexare corecta si navigarea userilor pierduti in site
 Page loading time ca factor SEO
 Robots.txt - pentru a evita indexarea unor pagini ce nu trebuie indexate
 Titluri si descrieri unice pentru fiecare pagina - pentru a evita continutul duplicat si penalizarile
 Cuvinte cheie - Singular vs. Plural - pe categorie plural - pe pagina de produs singular
 Headings - importante pentru onpage - H1 de preferat o data pe pagini
 Nofollow pe paginile irelevante pentru activitatea de comert - pentru a evita crawlingul link-urilor neimportante si pierderea de link juice
 Denumiri imagini - importante pentru traficul dupa cautarile pe imagini
 TITLE pentru link-uri si ALT pentru imagini - importante pentru onpage si densitate de cuvinte cheie + achor text pentru link-uri interne
 Pagini pentru branduri - userii cauta si branduri - indicat sa contina produsele specifice in categoriile de banduri - internal linking
 Numar pagini indexate in Google - important pentru ca se poate observa erorile facute de un magazin privint onpage
 Numar de backlink-uri in Yahoo! - nu neaparat relevant, Yahoo! arata TOATE link-urile: cele existente, cele inexistente (removed in timp) si cele cu nofollow. Dar e o modalitate mult mai buna decat Google, pentru ca el arata IBL-urile odata la 3-4 luni
pagina de categorie
 Structura simpla, organizata a categoriilor si produselor din aceeasi categorie
 Prezenta si functionarea filtrelor multicriteriale de selectare a produselor (in functie de natura produselor comercializate: dupa producator, specificatii tehnice, culoare, dimensiuni, pret, stoc, materialul din care este confectionat, ocazia la care se preteaza produsul, varsta etc.)
 Relevanta rezultatelor in urma aplicarii filtrelor
 Instrumente de marketing (exemplu: top vanzari din categoria X, cele mai performante produse din categoria Y, recomandari in functie de feedback-ul altor clienti, bonusuri acordate, lichidari de stoc etc.)
pagina de produs
 Claritatea descriptiva a titlului produsului si evidentierea acestuia (dimensiune mai mare a font-ului comparativ cu restul continutului din site, bold, spatii albe in jurul textului etc.)
 Imagini de produs de calitate / rezolutie superioara amplasate cat mai vizibil (in apropierea titlului produsului), functionarea corecta a zoom-ului pe poze, profesionalismul realizarii pozelor (se recomanda folosirea imaginilor “vii” in detrimentul celor statice sau impersonale, poze ale produsului din diferite unghiuri in scopul depasirii barierei impuse de “virtualitatea” internetului, imagini care atrag spre cumparare)
 Evidentierea pretului (dimensiune mare a font-ului, bold, amplasarea pretului langa butonul de “adaugare in cos”)
 Informarea corecta cu privire la pret (afisarea tuturor taxelor suplimentare de tip: TVA, timbru verde, cost livrare etc.)
 Evidentierea butonului de "adaugare in cos" (dimensiuni generoase, cromatica, unicitate). A nu se folosi aceleasi elemente de design, culori etc. pentru realizarea altor butoane mai putin relevante in procesul de cumparare si a nu fi amplasate astfel de butoane langa cel de “cumpara”
 Info-stoc real amplasat in zona de actiune langa pret si butonul de “cumpara”
 Informatii despre garantie sau informatii care atesta calitatea produsului/serviciului comercializat (ranking, satisfactia altor consumatori care au cumparat deja produsul etc.)
 Informatii despre modalitatea, costul si timpul de livrare, despre achizitionarea produsului in rate, despre bonusuri sau discount-uri acordate, despre modalitatile de plata etc.
 Amplasarea cat mai vizibila a numerelor de telefon la care pot fi contactati reprezentantii magazinului, live chat, customer support, e-mail pentru detalii / recomandari in privinta produsului sau pentru finalizarea tranzactiei prin alte modalitati decat exclusiv online (posibilitatea contactului direct este esentiala, confera incredere si “umanizeaza” internetul)
 Calitatea descrierii comerciale (descrierii generale / short description) a produsului/serviciului comercializat – element de marketing menit sa convinga consumatorul despre satisfacerea nevoilor cumparand produsul respectiv
 Evitarea jargonului profesional in descrierea comerciala (asocierea specificatiilor/detaliilor despre produs cu nevoile consumatorilor atehnici, nespecialisti si indecisi in a cumpara un brand specific)
 Respectarea regulilor gramaticale/ortografiei limbii romane (denota seriozitate si incredere)
 Informatii clare, corecte, complete, relevante in descrierea detaliata/tehnica a produselor (clientul trebuie tinut pe site, fara sa fie nevoit sa caute informatii suplimentare in alte locuri si, astfel, sa existe riscul de abandon)
 Posibilitatea publicarii de feedback/opinii ale clientilor despre produse si afisarea review-urilor altor utilizatori indiferent de natura feedback-ului acordat (pozitiv sau negativ)
 Existenta instrumentelor ajutatoare si a altor elemente de marketing (comparatoare de produse/servicii, configuratoare, wishlist, recomandari in functie de cautarile consumatorului, produse similare, accesorii sau servicii suplimentare pentru produsul comercializat etc.)
sign-up facil
 Formular simplu de creare a contului (sign-up), continand strict informatiile necesare comerciantului pentru a putea onora comanda
 Marcarea vizibila a campurilor obligatorii versus cele optionale
 Lipsa erorilor la submit - in cazul erorilor datorate utilizatorului (exemplu: necompletarea unui camp obligatoriu), acestea trebuie marcate pentru a putea fi identificate cu usurinta de client, iar informatiile corecte deja submise sa fie pastrate
 Liberul arbitru - comerciantii care includ elemente de PR sau Marketing in formularul de cont nou (de tipul abonare la newsletter), vor respecta decizia utilizatorului pentru o anumita actiune, fara sa existe bife "by default"
 Autentificare facila (login) si retinerea informatiilor submise la inregistrare (la sign-up)
cosul de cumparaturi
 Procedura simpla de adaugare a unui produs in Cos
 Vizibilitatea din orice pagina a Cosului de Cumparaturi si a continutului acestuia
 Design simplu, concis (se recomanda eliminarea oricaror elemente care pot interfera cu procesul de cumparare, care pot distrage atentia, elemente de tip “noise” – exemplu: eliminarea coloanelor din site, a categoriilor, a bannerelor, a a altor produse etc.)
 Informatii esentiale despre produsul care urmeaza sa fie achizitionat (titlu, cod produs, pret, cantitate, costuri suplimentare – livrare, asigurare colet, TVA, pret final)
 Posibilitatea editarii cosului (exemplu: modificarea cantitatii, eliminarea produsului, selectarea localitatii de livrare sau a transportatorului etc.)
 Afisarea, in cos, a logo-urilor de la Terti care confera siguranta si incredere in magazin
 Afisarea informatiilor de customer support (telefoane de contact, e-mail, live chat)
 Link-uri vizibile catre sectiunile despre garantii, livrare, politica de returnare a produselor, securitatea tranzactiei
 Posibilitatea salvarii continutului cosului de cumparaturi in scopul continuarii comenzii la un moment ulterior
 Posibilitatea continuarii cumparaturilor dupa adaugarea in Cos a unui produs
 Evidentierea ferma a pasilor ce trebuie parcursi pana la finalizarea comenzii si a pasului in care se afla consumatorul la un anumit moment
 Claritatea ultimului pas de comanda - utilizatorul trebuie sa inteleaga clar ca apasarea butonului "trimite comanda" conduce la lansarea acesteia
 Feedback din partea magazinului dupa lansarea comenzii (ecran de multumire, care asigura consumatorul ca a plasat valid comanda si ca aceasta urmeaza sa fie procesata)
 Formular de comanda simplu, fara nicio eroare de functionalitate / programare care sa intrerupa fluxul de comanda
 Evidentierea campului de autentificare / sign-up in cazul magazinelor care solicita cont de utilizator pentru plasarea comenzii
confirmarea comenzii
 Durata pana la primul contact din partea magazinului pentru confirmarea comenzii (e-mail, telefon, alerta sms etc.)
 E-mail de confirmare a comenzii care sa contina informatiile de identificare ale utilizatorului, produsele comandate, pretul total care trebuie platit de client (incluzand toate costurile defalcate), datele de identificare ale magazinului
 Informatii despre starea comenzii (status)
 Respectarea termenelor care au fost afisate pe site vis-a-vis de produsul comandat de consumator (exemplu: daca produsul era afisat ca fiind in stoc, acesta trebuie sa fie in stoc; specificatiile produsului corespund intocmai realitatii etc.)
profesionalismul magazinului
 Amabilitatea personalului de vanzari. Rezistenta la stress
 Cunostintele personalului de vanzari in domeniul produselor/serviciilor comercializate
 Acuratetea informatiilor oferite de personalul de vanzari, fie intr-o discutie telefonica, fie online sau prin alte modalitati
 Respectarea promisiunilor magazinului facute clientului
 Respectarea termenelor de livrare
 Promptitudinea si grija fata de solutionarea problemelor clientilor existenti
Iata si categoriile premiate la Gala Premiilor in eCommerce: Categoria ARTICOLE SPORTIVE, TIMP LIBER SI DIVERTISMENT,Categoria BEBELUSI, COPII & JUCARII,Categoria SANATATE SI FRUMUSETE, Categoria FASHION, Categoria IT & C, Categoria CASA SI GRADINA, Categoria CARTI, REVISTE SI PUBLICATII, Categoria BIROTICA SI PAPETARIE, Categoria CADOURI SI FLORI, Categoria ALIMENTARE SI BAUTURI, Categoria AUTO MOTO SI UTILAJE, Categoria SPECIAL / SEZONIER, Categoria TURISM SI SERVICII, Categoria MALL.
Toate aceste aspecte legate de buna desfasurare a magazinului on-line sunt utile daca doriti un magazin competitiv in piata. Asfel in caz ca o sa va apucati de afaceri on-line ar trebui sa stiti despre toate acestea si sa incercati sa le indepliniti, nu numai pentru a participa la gala, ci doar pentru a avea un magazin in toata regula. Asadar spor la vanzare!