Lanturile de magazine vs. Piata on-line - Stiri - AZafaceri.ro

Lanturile de magazine vs. Piata on-line

Autor: Lucian Efrim | Miercuri, 8 Septembrie 2010
Romania anilor 2000

In Romania, cum era de asteptat, dupa modelul altor tari ceva mai dezvoltate, cresterea vanzarilor on-line creste de la an la an cu zeci de procente. In peroada de criza, anul trecut, piaţa a scăzut cu 25-30%, valoarea fiind undeva la 14-15 milioane de euro, in 2010 se asteapta o crestere cu 20% ,astfel ar trebui să ajungem spre 18 milioane de euro.
În condiţiile în care piaţa de publicitate offline a scăzut în 2009 cu aproape 40%, publicitatea online a cunoscut o dezvoltare remarcabilă, cel mai impresionant salt înregistrându-se în 2008, când piaţa a crescut cu 70% faţă de anul precedent. În 2009, piaţa a înregistrat o valoare de aproximativ 17 - 20 milioane de euro pe bugetele display advertising (...). Pentru 2010, estimez o creştere minimă de 30 - 40%, generată de bugetele generate de internet performance marketing. În ceea ce priveşte principalele tendinţe în publicitatea online pe parcursul lui 2010, se face referire la crearea de campanii online integrate, planificarea pe termen lung şi dezvoltarea publicităţii mobile. Trendurile de piaţă au la bază necesitatea de a fundamenta deciziile de marketing pe date.
Grupurile media, regiile de vanzari interactive si companiile online AdEvolution, Apropo Media, ARBOinteractive, Digital Ads, F5, Intact Interactive, InternetCorp, Neogen, Sanoma Hearst Romania si Splendid Interactive anunta ca au decis de comun acord adoptarea unui set de principii care sa guverneze gestionarea campaniilor de performance marketing pe toate site-urile pe care le editeaza si/sau le reprezinta din punct de vedere al vanzarii spatiilor de publicitate.
Prin adoptarea setului de principii enuntat mai jos, semnatarii acestui comunicat isi propun sa faca inca un pas in directia maturizarii industriei de publicitate online din Romania, prin furnizarea unui cadru coerent care sa raspunda nevoii de stimulare a performantei campaniilor online, indiferent de forma in care este cuantificata aceasta (prin atragerea de utilizatori pe site-urile clientilor, prin generarea de lead-uri sau de actiuni, etc.)
Aceasta decizie vine intr-un context in care internet-ul a devenit un mediu de comunicare de masa, gradul de penetrare depasind deja 60% in mediul urban (conform cifrelor furnizate de Biroul Roman de Audit al Tirajelor).
Astfel, internet-ul este singurul mediu care poate oferi clientilor de publicitate nu numai publicitate de brand (ca televiziunea, radioul, presa scrisa sau outdoor-ul), ci si posibilitatea de a interactiona direct cu actualii si potentialii consumatori, metoda specifica publicitatii online, care are nevoie de un set de reguli specifice.
Semnatarii isi propun astfel sa dezvolte si sa promoveze catre clientii de publicitate interesati de solutii de performance marketing campanii construite pe urmatoarele principii: Utilizarea, in exclusivitate, a unor sisteme bazate pe linkuri text, insotite sau nu de o imagine grafica, reclamele de tip display urmand a fi folosite exclusiv pentru a satisface nevoile de branding, reach si creare de awareness. Se urmareste astfel diferentierea clara intre cele doua categorii de obiective urmarite preponderent de clienti (brand awarness si performanta), atat prin mijloacele de promovare utilizate, cat si prin modul de tarifare (cost-per-click / cost-per-lead / cost-per-action / cost-per-sale, respectiv cost-per-thousand)
De asemenea, recomandarea grupului de initiativa este de a se folosi imagini care prezinta produsul sau serviciul promovat (doar in situatii exceptionale si logo-ul clientului de publicitate) insotite de prezenta obligatorie a unui mesaj (call-to-action) care sa determine utilizatorii sa acceseze linkul propus pentru a primi mai multe detalii despre oferta promovata, fapt care va creste eficienta si rata de raspuns.
Totodata, vanzarea spatiilor se va face in regim de run-of-network si/sau run-of-category (distribuirea reclamelor nu pe un singur site, ci pe intreaga retea sau pe o categorie de site-uri cu profil asemanator), incurajandu-se targetarea reclamelor in functie de cuvinte si expresii cheie sau criterii demografice, urmarindu-se astfel cresterea ratei de click si, implicit, a eficientei campaniilor de promovare online derulate, atat in interesul publisherilor, cat si al agentiilor de media si, mai ales, al clientilor.
Lista principiilor stabilite de grupul de initiativa ramane deschisa pentru alte propuneri dar si pentru alti publisheri, grupuri media, regii interactive, agentii digitale si de media precum si pentru clientii care doresc sa contribuie constructiv la maturizarea pietei online din Romania.
Semnatarii sunt de acord ca, incepand cu data de 1 mai 2010, sa aplice principiile si recomandarile de mai sus, in vederea gestionarii tuturor campaniilor de performance marketing derulate pe retelele de site-uri pe care le gestioneaza.
Ca reprezentanti ai pietei de vanzari directe, am ale doua lanturi de magazine, METRO GROUP si Grupul Carrefour.
METRO GROUP este unul din cele mai importante grupuri de comert international si cu amanuntul, aflat pe locul trei in lume. La ora actuala METRO GROUP este prezent in 33 de tari, unde detine peste 2.100 de magazine in care lucreaza in jur de 290.000 de angajati.

METRO AG este firma de management strategic al grupului care detine mai multe divizii de vanzari, independente una de cealalta fiecare raspunzand de functionarea propriilor afaceri:
Metro/Makro Cash & Carry, real, Media Markt, (magazin de vanzare cu amanuntul in domeniul electronicelor) , Saturn (magazin de vanzare cu amanuntul in domeniul electronicelor) , Galeria Kaufhof (un lant de magazine pe raioane).
Carrefour este cel mai mare retailer european şi al doilea din lume, după Wal-Mart. Cu 456.000 de angajaţi în 30 de ţări, Carrefour are numeroase divizii şi subsidiare în Uniunea Europeană, America de Sud, Africa şi Asia.
Grupul Carrefour avea pe plan mondial, în septembrie 2007, 1.108 hipermarketuri, 2.659 de supermarketuri, aproape 6.000 de magazine de tip "hard-discount" şi alte peste 4.700 de magazine de proximitate.
Carrefour a achiziţionat în aprilie 2007 lanţul brazilian de supermarketuri Atacadao pentru 1,24 miliarde USD. Achiziţia a condus grupul francez pe primul loc pe piaţa braziliană de retail, poziţie ocupată anterior de grupul „Pao de Acucar”. Brazilia este a treia piaţă pentru Carrefour din punct de vedere al vânzărilor, după Franţa şi Spania.
În august 2007, compania s-a retras de pe piaţa din Elveţia, vânzând participaţia sa de 50% din grupul Distributis AG grupului elveţian de retail Coop, valoarea tranzacţiei ridicându-se la 390 milioane dolari.
Din anul 2006 pana in 2009 vanzarile au crescut, pe piata din Romania, insa in anul 2009, in plina criza, acestea au scazut cu aproximativ 10%, anul acesta asteptandu-se o scadere cu inca 10 procente a vanzarilor.
Putem spune deci ca piata vanzarilor on-line e in plina ascensiune, in urmatorii 5 ani asteptandu-se o crestere a tuturor serviciilor on-line de peste 300%, in timp ce piata vanzarilor directe scade din in ce in ce mai mult, puterea de cumparare ramanand aceiasi la nivelul pietei din Romania. Atunci se naste intrebarea: care este afacerea mai profitabila, un magazine on-line, sau un market intr-o zona buna?